Носенето на дрехи | dLambow


Носенето на дрехи е въпрос на култура през всяка епоха

 

Култура на дрехите

Дрехите са част от имиджа на конкретен човек, общност и държава като цяло. Дрехите са едно от основните условия за формиране на мнение за човек в различни житейски ситуации ("По дрехите посрещат..."). В основата на културата на етикета в дрехите е феноменът на вкуса.

Какво е вкус?

Вкусът е способността на човека да възприема естетически, да разграничава, да разбира и да оценява естетическите явления във всички сфери на живота и изкуството. Той е

  • - развито чувство за красота,

  • - способност за идентифициране на естетическа стойност,

  • - една от основните категории на естетиката.

Културата на етикета при носенето на дрехи е израз на общата морална култура, възпитанието на човек, неговото вътрешно отношение към другите в определени принципи и норми на етикета.

Носенето на дрехи
Носенето на дрехи

Начин на носене на дрехи

Начинът на носене на дрехи е въпрос на култура, въпреки че необходимостта да се обличаме е потребност независима от културата. Историческото развитие на дрехите е свързано с множество фактори, влияещи за създаването на различните стилове в облеклото. 

В праисторическите времена в отделните климатични области костюмът има различно съдържание и форма. Така за негова първична форма се смятат растителните пояси, поставени около кръста, а по-късно поясите престилки от кожи на убити животни.

Дрехите в древен Егирет и Гърция 

В далечно минало в Египет се оформя като женска дреха каласирисът - правоъгълно парче от тънък крепиран плат, с което се обвива тялото от мишниците надолу, като се прикрепва с една презрамка. Мъжете носят престилки - простолюдието по една, а жреците и фараонът по две. 

В Древна Гърция женските и мъжките дрехи се развиват в нови форми и линии. Гърците носят риза, наречена хитон, и плащ - химасион, изработени в няколко варианта с подчертан естетически усет.

Облеклото на римляни и византийци. 

Римляните под влияние на гръцката култура по това време се обличат също с риза - туника, и плащ - наречен тога при мъжете и пала при жените. Носят по няколко ризи една върху друга.


Византийските дрехи наподобява римските. 

По-късно под влияние на Изтока и християнското учение те се променят - не се допускат непокрити части от тялото. Внесените от Изтока тъкани са по-тежки, поради което костюмът загубва гънките си и придобива прав силует. Мъжете се обличат с панталони и къса туника, пристегната с колан.

Дрехи през Средновековието. 

През Средните векове при сблъскването им с римската цивилизация, варварите заимстват отделни елементи от римските дрехи. На основата на римския и византийския костюм се създава романският без излишни елементи. Дамският костюм се състои от две дълги туники и основното му украшение е коланът. 

Мъжете също носят туники, но под влияние на германските племена възприемат в облеклото си дългите тесни гащи със зашити към тях крачоли, прилепнали по краката като чорапи и закопчани в страни с телени кукички. 

С издигането на градовете романския стил в облеклото отстъпва мястото си на нов стил - готическия. Върху него голямо влияние оказва общият стил на епохата - силуетът силно се удължава чрез шлейф на горната туника и шапка с вид на фуния, висока около 1 м.

През втората половина на Средните векове за пръв път се появява шивашката кройка. Дамската е права пристегната с колан и с тесни прикачени ръкави. Връхната дреха се изработва по-обемна, с голяма вратна извивка, без ръкави, с широки ръкавни извивки и най-често подплатени с кожа с косъм. Мъжете носят къса туника и панталони, тесни като чорапи, скроени по формата на крака.




В епохата на Възраждането настъпват нови промени в костюма. 

Дамската дреха се състои от силно втален корсаж и богато набрана дълга пола, повдигната отпред. Има подчертано женствен характер - дълбоко изрязано деколте и оформен бюст. Мъжките панталони се видоизменят, а също и ръкавите на горната дреха - те стават нацепени, пъстроцветно подплатени или издути като балон. В Испания започват да подплатяват полите с твърда материя от конски косми - крин, а за връхна дреха използват пелерина.

Франция е под влияние на Испания. 

Костюмът от необходимост се превръща в самоцел. Луксът надхвърля възможните граници. Загубва се всякаква мярка и се стига до злоупотреби с човешкото здраве поради силното притискане на гръдния кош от банелите. Развитието на дрехата продължава под влияние на промените в политическия, икономическия и културния живот. От създадените нови стилове в архитектурата, интериора и изобразителното изкуство се появяват различните стилове при костюма - барок, рококо, ампир и др.

Дрехи в стил Барок 

Стилът барок е характерен с пищност и декоративност. Във Франция той достига своя разцвет при Луи ХIV. Всички започват да подражават на краля. Създават се първите модни манекени - кукли. Цяла Европа започва да копира парижката мода. Девизът на Луи ХIV - „След мен - потоп“, дава началото на един капризен, елегантен стил - рококо. Силуетът на дамския костюм приема формата на обърната надолу чаша за шампанско - пресилено разширена с обръчи пола /пание/, с което още повече се подчертава пристегнатия корсаж. При мъжкия костюм се запазва по-дълго време дрехата жюстокор /разширена встрани чрез клинове/ панталоните са удължени и се закопчават над чорапите под коленете с катарама.

Дрехите на Англия 

Под влияние на Англия, която през ХVIII век става икономически силна държава, облеклото се видоизменя. От вълнени платове се шият жакети и панталони, създава се основата на гражданския мъжки костюм. Роклята „а л`англез“ става популярна - полата прибрана при ханша, се носи с един турнюр - специална възглавничка, която се поставя малко по-долу от кръста - преход от скования корсаж и панието към рокля от една част.

Промени в костюма след Френската буржоазна революция Френската буржоазна революция през 1789 г. слага край на феодализма. Победилата млада класа отрича старите норми на красота. Настъпват големи промени при костюма. Женското тяло се освобождава от панието на корсета. Използват се леки материи - муселин и батиста. Под влияние на античния костюм талията се повдига под бюста, а полата пада свободно надолу с малък шлейф. мъжкият костюм се състои от фрак, редингот и панталон. Перуките изчезват.

Пищност и декоративност при Наполеон 

По-нататъшното развитие на новия тип облекло по време на наполеоновата империя се характеризира с пищност и декоративност, защото за подражанието вече служи Рим от епохата на императорите. Връщането към древността намира своя най-силен израз в т.нар. стил ампир убито основни цветове са червеният и ултрамаринът съчетани със злато.

Дамският костюм запазва високата талия, но замяната на муселина с тежките лионски коприни не дава възможност за набори - полата става гладка. Деколтето е позволено само при официалното облекло. Мъжкият костюм продължава да се развива под английско влияние - вталена жилетка с ревери, втален жакет и фрак. Панталонът е с дълги прави или силно прилепнали крачоли с дължина до коляното.

19 век - носталгия по миналото През ХIХ век не се създава нищо ново - дрехата периодично се връща към един или друг стил от предишните епохи - израз на носталгия по миналото. През 40-те и 60-те години на ХIХ век се забелязва подражание на стиловете от Феодална Франция, връща се панието от времето на Луи ХV под наименованието кринолин - върху канава от конски косми /крин/ се пришиват банели, за да се стабилизира подплатата, върху която пада полата.

 

Съвременни дрехи

След Първата световна война поради недостиг от мъжка работна ръка се налага участието и на жените в общественото производство. Това става причина конструкцията на дрехите да приеме нови форми и решения, които да отговарят на нуждите за удобно, практично и функционално облекло. Възникналите през този период изисквания към дамския костюм утвърждават леката свободна рокля със скъсена и клоширана долна част, както и блузите, съчетани с пола - клош. Появяват се и полите - панталон, които стават основа на спортния стил при дамския костюм.

Облеклото на жените става по-рационално, нагодено към новата динамика на всекидневието. Естетическите възгледи на епохата оказват също влияние върху костюма. Всеки от изброените стилове внася свой отенък в следващия стил. През всеки исторически период или сезон модата в облеклото налага изменения, макар и не много съществени. Модата е важен регулиращ фактор на перспективата за изработването и носенето на дрехи.

----------------

Няма коментари:

Популярни публикации - В помощ на българите у нас и по света:

Архив на блога

Посетители

Последователи - Абонати:

Translate / Перевод