Какво е лейбъл и как се използва? | dLambow


Какво означава лейбъл (Label) и кога се използва?


Какво е лейбъл?


Буквално значение на лейбъл

Лейбъл (Label) е малко парче хартия, плат, пластмаса или подобен материал, прикрепен към търговски продукт с информация за него.
 

Значение в широк смисъл

Самата дума "лейбъл" се свежда до обозначението на търговска марка или фирмено наименование (фирмен лейбъл), което присъства върху етикета на продукта. Такъв етикет по правило се прави в корпоративния стил на производителя и е уникално регистрирано обозначение.

Произход на лейбъла като понятие

Понятието "лейбъл" произлиза от англ. "lable" - с буквално значение "етикет, стикер" (фр. lambeau). 

  • Фирмен лейбъл се поставя върху дрехи, обувки, аксесоари с името на производителя, като има и декоративно значение. 

  • Търговски лейбъл отразява фирмения бранд на производителя (фабрична марка), дизайнера.

Какво означава лейбъл?
Какво е лейбъл?

Разновидности на лейбълите

Лейбълът е зашит или залепен, а има лейбъли и под формата на бродерия. Съществува концепцията за частна марка, което означава търговски знак на предприятие (обикновено голяма търговска верига), а не на производител.

Какво е бизнес лейбъл (business label)?

Създаването и прикрепването на лейбъл в бизнеса е част от брандирането и позволява идентифицирането на продукта и производителя. Това е обикновено или реклама или информация за продукта, която служи за неговото лесно и бързо разпознаване. Доказано е, че клиентите вземат решение за покупка по-лесно когато видят лейбъла на продукта.

Търговски лейбъл (Trade label)

Всеки производител и търговец на облекло мисли как изгодно да представи своите стоки на купувачите. Успехът се крие в детайлите, така че е важно да се помисли върху ключовите моменти при производството ни търговията със съответния продукт. За да може купувачът да идентифицира продукта, запомняйки го, производителят използва етикиране върху дрехите.

Това е не само чудесен начин да се „разкаже“ за продукта, но и възможност да се запомни визуално съответната търговска марка. Търговският лейбъл на производителя, обикновено е посочен на етикета, за точна идентификация на продукта от потребителя.

Какво е брандов лейбъл (Brand Label)?

Брандовият лейбъл съдържа само името на марката на продукта, е известен като Brand Label. Върху него няма друга информация за производстводитель, материала, размера и т.н., освен името на марката.

Маркетингов лейбъл (marketing label)

Маркетинговият лейбъл е понятие или изображение, което изпъква върху опаковката на даден продукта, чиято цел е да насърчи продажбите. Често такива думи или изображения подчертават съставка или процес, който предполагат здраве, безопасност, благополучие или ефективност.



Какво е лейбълинг?

Лейбълинг (Labelling) е процесът на идентифициране на даден продукт чрез добавяне на етикет или опаковка, които предоставя информация за него. Лейбъл (етикет) може да бъде каквото и да е – малко парче хартия, метал или друг материал, върху който е написана или отпечатана:
  • - потребителска информация за продукта,
  • - неговата цена,
  • - производствени данни,
  • - срок на годност
и много други детайли в полза на потребителят. Лейбълът е важен компонент, който служи като средство за предаване на цялата необходима и важна информация за продукта към потребителя. Лейбълингът придава на продукта отличителна идентичност, което му позволява да се откроява на пазара.

Видове лейбълинг


Промоционален (Promotion) лейбълинг

Етикетирането е важен инструмент в продуктовия маркетинг, като прави продукта по-привлекателен и примамлив за клиентите, като подчертава важни аспекти.

Описателен (Descriptive) лейбълинг

Показва важна информация за продукта, като съставки, различни употреби, инструкции, предпазни мерки за употреба, информация за производителя, дата на производство, тегло, размер и стойност на продукта.

Информационен (Informative) лейбълинг

Съдържат информация и конкретни подробности относно продукта, като подробни инструкции как да се използва, как да се съхранява, рецепти, указания за почистване и др.

Брандиращ (Brand) лейбълинг

Съдържа информация за името бранда (търговската марка) или логото на даден продукт, без друга информация.

Лейбълинг за качество (Grade)

Обозначава качеството на даден продукт с описание на неговите характеристики, категоризация на артикулите си въз основа на тяхното качество (луксозно, първокласно...). Етикетите в марката USHA класифицират своите продукти в етикет Grade.

Лейбълинг за идентификация (Identification)

Придава на продукта отличителна идентичност, която го отличава от другите на пазара и предпазва хората да не се объркват и да заменят конкурентни продукти.

За оценяване (Grades)

Категоризира продуктите на степени (A, B, C или D) в съответствие с класовете и качеството им.

Лейбълинг за спазване на закона (Consumer protection)

Предпазва потребителите от измама на производителя или манипулиране на фактите, чрез предоставяне на точна информация за стоките, позволявайки на клиентите да вземат информирани решения за покупка. Това е задължително за храни, козметика и фармацевтични продукти - трябва да включват точна информация за компонентите, производствения процес и срока на годност.

Лейбълинг за защита на потребителите (Compliance with law)

Това позволява на компанията да спазва всички законови правила, като поставя всички законови предупреждения върху опаковката на продукта. Тютюневите предприятия са задължени по закон да включват върху опаковките предупреждание „Пушенето е вредно за здравето“ и др. п.

Лейбъли за дрехи

Лейбълите за дрехи са неразделна част от корпоративната идентичност на производителя или търговеца на облекла. Ето защо е важно целия набор от етикети да е в едно стилово решение (фирмен лейбъл), така че търговската марка винаги да бъде разпознаваема. Лейбълите за дрехи са два вида:
  • - информационни,
  • - рекламни.

Информационни лейбъли

Информационните лейбъли обикновено съдържат:
  • - информация за производителя (търговска марка и информация за контакт),
  • - състав на тъканта,
  • - размер,
  • - описание за грижите за продукта.

Рекламни лейбъли

Рекламните лейбъли могат да съдържат информация от всякакво естество:
  • - име на марка,
  • - слоган,
  • - условия на промоции.

Видове модни лейбъли, според изпълнението

Според начина на изпълнение и прикрепване към облеклото, лейбълите могат да се разделят основно на два вида:
  • - висящи (окачени),
  • - зашити (залепени).
Основната разлика е, че висящите лейбъли имат по-скоро рекламен характер и тяхната задача е да привличат вниманието. Що се отнася до пришития "лейбъл", тук се набляга на информация за изделието: размер, гръдна обиколка, материал, поддръжка и т.н.

Какво е моден лейбъл?

Модният лейбъл е нещо повече от парче плат, пришит към модните дрехи. Той комуникира с клиента. В голяма степен моден лейбъл е нещото, което привлича вниманието на клиента към дрехата. Той описва какво всъщност представлява продукта. В днешно време лейбълите всъщност помагат при продажбата на модни дрехи.
 

Топ 10 на най-скъпите модни лейбъли в света

  1. – Шанел
  2. – Бърбъри
  3. – Ерме
  4. Прада
  5. Гучи
  6. Диор
  7. Долче и Габана
  8. – Ралф Лорен
  9. Версаче
  10. Джорджо Армани

Звукозаписен лейбъл (Record label)

Звукозаписен лейбъл (Record label - известен у нас и като "музикален лейбъл") е търговската марка на звукозаписна музикална компания, създадена от участници в
  • - производството,
  • - разпространението и
  • - популяризирането
на аудио и понякога видео записи (главно музикални и концертни видеоклипове) на носители с различни формати:
  • - грамофонни плочи,
  • - компакт-дискове,
  • - MD,
  • - SACD,
  • - DVD.
Цифровото разпространение и поточно предаване на медии също придобиха популярност с развитието на Интернет. Освен това, лейбълът е компания, която търси талантливи музиканти, продуцира музика и издава албуми и понякога означава "музикална записваща компания".

Три големи музикални лейбъла

Днес, в световната музикална индустрия, са останали само три големи лейбъла, наречени Major Labels на английски. По-голямата част от популярните музиканти днес издават музиката си на един от тези три големи лейбъла:
  • - Universal Music Group
  • - Sony Music Entertainment
  • - Warner Music Group

Същност на понятието лейбъл (Label).

Понятието "лейбъл" напоследък се налага все повече в говорния и писмен език у нас и идва от английски език "label", което не само означава тясното понятие "етикет", а има и по-широко значение на
  • - търговска марка,
  • - фирмен знак,
  • - стоково обозначение.

Label - понятие от модния свят

Макар, че label-а навлиза отскоро като понятие, най-вече в модния свят, още през Средновековието различни обединения на закупчици са следили за качеството на придобиваните стоки и са ги клеймовали с цел избягване на контрабандната търговия.

Зараждане на лейбъла

Лейбълът се заражда като понятие и има особено широко разпространение в звукозаписната индустрия. В този смисъл то носи значение на фирма или студио за музикални записи, фирмен етикет върху грамофонна плоча или диск, фабрична марка, които са стоков знак на създателя.
 
След музиката, понятието придобива сходно значение и се разпространява и в света на модата, като се използва от модни и дизайнерски къщи или отделни моделиери за обозначаване на техните творения в областта на
  • - джинсите,
  • - облеклото,
  • - модните аксесоари и т.н.

Лейбъла е графичен знак или монограм.

Лейбъл е малък монограм, графична отметка върху модни дрехи, музикални носители, който е специално разработен в ярки, декоративни цветови съчетания, грабващ окото и уникален по вид, който не може да се сбърка с друг подобен, т.е. индивидуализира съответния продукт по безспорен начин.

Поставяне на лейбъл върху стоката.

Има много начини за прикрепване на лейбъла към стоката - предимно чрез залепване (стикер), завързване, пришиване, окачане. Всяко предприятие - производител има право да поставя върху стоките си както стоков знак, така и други обозначения, символи, емблеми, потвърждаваши тяхното качество. Един от модните знаци за качество представлява, наложилия се напоследък "label".

Разрешение за поставяне на знак.

Разрешение да се поставя подобен знак върху продукцията се дава от специални учреждения, които контролират качеството на стоката и осъществяват контрол против евентуаните фалшификати от сродни произведения, като носят и отговорност за оригиналността на съответната модна или дизайнерска линия.

Лейбъл и стоков знак

Между "Лейбъл" и "стоков знак" има разлика - първия свидетелства за високо качество на продукта, осигурено от дизайнер, моделиер, модна къща, а втория е обозначение на производителя и свидетелства от кого е изпълнението на дизайнерския проект, кой е производителя, но също може да носи информация за високо качество и производствена репутация.

----------------

1 коментар:

Анонимен каза...

Lable на английски не означава нищо друго освен етикет, а самата дума етикет е френска.

Популярни публикации - В помощ на българите у нас и по света:

Архив на блога

Посетители

Последователи - Абонати:

Translate / Перевод